Запобігання та врегулювання конфлікту інтересів
Законодавство
Корисна інформація та методичні матеріали
Методичні рекомендації щодо застосування окремих положень Закону України "Про запобігання корупції"
Безкоштовний навчальний онлайн-курс «Конфлікт інтересів: треба знати!»
- Інформація стосовно відповідальності за порушення законодавства про конфлікт інтересів та інших обмежень щодо запобігання корупції
- Інформація про конфлікт інтересів
- Потенційний та реальний конфлікт інтересів
- Пам'ятка щодо шляхів врегулювання конфлікту інтересів
- Як боротися з конфліктом інтересів
- Інформація «Про дотримання антикорупційного законодавства щодо врегулювання конфлікту інтересів»
- Типові ситуації наявності потенційного чи реального конфлікту інтересів, шляхи їх вирішення, зразки документів
- Відповідальність за порушення вимог щодо запобігання та врегулювання конфлікту інтересів
- Знати і без проблем працювати: що потрібно знати про конфлікт інтересів
- Інформація про особливості вирішення конфлікту інтересів під час розгляду заяв і повідомлень про вчинення злочину та корупційних правопорушень
- Інформація про те, як необхідно діяти у випадку виявлення конфлікту інтересів
- Дії керівника у зв'язку з установленням наявності конфлікту інтересів у підлеглої особи
- Методичні рекомендації Національного агентства з питань запобігання корупції від 02.04.2021 №5 «Щодо застосування окремих положень Закону України «Про запобігання корупції» стосовно запобігання та врегулювання конфлікту інтересів»
- Загальні правила врегулювання конфлікту інтересів
- Роз'яснення НАЗК від 13.06.2022 №11 щодо наявності/відсутності конфлікту інтересів під час реалізації повноважень з окремих питань оплати праці
- Антикорупційні заборони та обмеження в діяльності Національної поліції.pdf
- Конфлікт інтересів при визначенні стимулюючих виплат: як уникнути порушень
- Розв'язання конфлікту інтересів: покрокова інструкція для публічних службовців
Конфлікт інтересів є поширеним явищем в діяльності публічних службовців. Детальніше про його сутність та складові Національне агентство з питань запобігання корупції (НАЗК) роз’яснювало тут.
Розглянемо, яких кроків слід дотримуватися посадовцю, якщо в його роботі все ж виник конфлікт інтересів, або його підлеглий повідомив про наявний конфлікт інтересів.
Дії посадовця, в якого з’явився конфлікт інтересів у службовій діяльності
Головне, що необхідно пам’ятати публічному службовцю: конфлікт інтересів має бути врегульований. До врегулювання конфлікту інтересів забороняється вчиняти пов’язані з ним дії чи приймати рішення.
Крім того, до кінця наступного робочого дня після того, як публічний службовець дізнався про наявний в нього конфлікт інтересів, він зобов’язаний повідомити про це безпосереднього керівника або іншу визначену законодавством особу чи НАЗК.
Конфлікт інтересів може бути врегульований рішенням безпосереднього керівника чи іншої уповноваженої особи (зовнішнє врегулювання конфлікту інтересів) або самостійно публічним службовцем шляхом позбавлення відповідного приватного інтересу (самостійне врегулювання конфлікту інтересів).
Кому та як повідомити про конфлікт інтересів?
Для різних категорій публічних службовців адресат повідомлення про конфлікт інтересів може бути різним.
Ці категорії умовно можна поділити на:
- посадовців, які мають безпосереднього керівника (про конфлікт інтересів повідомляють безпосереднього керівника);
- посадовців, які не мають безпосереднього керівника (про конфлікт інтересів повідомляють керівника органу, до повноважень якого належить їх звільнення або ініціювання звільнення, а за відсутності такого керівника - НАЗК);
- членів колегіальних органів, якщо конфлікт інтересів виник у зв’язку з участю в діяльності колегіального органу (про конфлікт інтересів повідомляють колегіальний орган);
посадовців, для яких законом передбачено особливий порядок повідомлення про конфлікт інтересів.
Для того, щоб зрозуміти, кого саме ви маєте повідомити про конфлікт інтересів, радимо пройти розроблений фахівцями НАЗК тест: nazk.gov.ua/uk/test-na-vregulyuvannya-konfliktu-interesiv/.
Форма повідомлення про конфлікт інтересів не регламентована законодавством, однак НАЗК радить зробити це письмово, скориставшись формою: https://docs.google.com/document/d/1Jh7BkFk5yKS919ycvxwF5qKa0D9Eu%7CYO/edit та зареєструвавши документ в системі діловодства. Письмове звернення, по-перше, буде офіційним підтвердженням того, що Ви поінформували про наявність конфлікту інтересів, а по-друге, надасть керівнику можливість ретельно оцінити ситуацію та вибрати найбільш ефективний спосіб її врегулювання.
Як діяти керівнику, якщо підлеглий повідомив, що у нього наявний конфлікт інтересів?
Якщо Ви працюєте на публічній службі та маєте підлеглих, врегулювання конфлікту інтересів у команді — це ваша зона відповідальності.
У разі отримання від підлеглого повідомлення про конфлікт інтересів, у Вас є два робочі дні, щоб ухвалити рішення та сповістити його про обраний спосіб врегулювання.
Як обрати правильний захід? Це залежить від конкретних обставин - і ось ключові варіанти вирішення:
1. Усунення від виконання завдань або прийняття рішень, застосовується, коли:
- конфлікт інтересів тимчасовий;
- є можливість доручити завдання іншому працівнику.
2. Обмеження доступу до інформації доцільне, коли:
- конфлікт інтересів постійний;
- конфлікт інтересів пов’язаний з доступом до певної інформації;
- в особи є можливість продовжити належне виконання повноважень на посаді за умови обмеження доступу до інформації;
- є можливість доручити роботу з відповідною інформацією іншому працівнику.
3. Перегляд службових повноважень застосовується у випадку, якщо:
- конфлікт інтересів постійний;
- конфлікт інтересів стосується певних повноважень;
- є можливість передати ці повноваження іншому працівнику;
- в особи є можливість продовжити належне виконання службових завдань у разі такого перегляду.
4. Зовнішній контроль можна застосовувати, якщо:
- конфлікт інтересів постійний або тимчасовий;
- інші заходи (усунення, обмеження доступу, перегляд повноважень) не працюють.
5. Переведення на іншу посаду застосовується, коли:
- конфлікт інтересів постійний;
- вищевказані заходи не можна застосувати;
- є вакантна посада, яка відповідає кваліфікації працівника, і його згода на переведення.
6. Звільнення можливе, коли конфлікт інтересів постійний та інші способи врегулювання, зокрема через відсутність згоди на переведення або позбавлення приватного інтересу, неможливі.
Важливо! Застосовувати конкретний захід можна лише у випадку, коли всі необхідні умови для цього виконуються. Якщо хоча б одна з умов не дотримана, такий захід використовувати не можна.
- Для того, щоб зрозуміти, кого саме ви маєте повідомити про конфлікт інтересів, радимо пройти розроблений фахівцями НАЗК тест
- Форма повідомлення про конфлікт інтересів не регламентована законодавством, однак НАЗК радить зробити це письмово, скориставшись формою
- Як діяти керівнику, якщо підлеглий повідомив, що у нього наявний конфлікт інтересів?
- Конфлікт інтересів: приватний інтерес vs службовий обов’язок.
Конфлікт інтересів: потенційний та реальний
- Чим відрізняються реальний та потенційний конфлікти інтересів?
- Які ключові умови конфлікту інтересів?
- Яка відповідальність за порушення?
- За яких умов людина потрапляє в реєстр корупціонерів?
- У який термін та кого саме співробітник має повідомити про наявність у нього реального чи потенційного конфлікту інтересів?
- Чи дійсно звільнення – єдиний вихід врегулювання конфлікту інтересів?
Про все це розповідає начальник відділу проведення люстрації Управління з питань запобігання корупції та проведення люстрації Нацполіції Олег Лозовий