Правовий департамент
1. Правовий департамент Національної поліції України (далі ‒ Департамент) є структурним підрозділом центрального органу управління Національної поліції України (далі ‒ апарат поліції), який спрямовує та координує правову роботу структурних підрозділів апарату поліції, територіальних (у томі числі міжрегіональних) органів Національної поліції України, установ, що належать до сфери управління Національної поліції України (далі ‒ органи (підрозділи) поліції).
2. Департамент у своїй діяльності керується Конституцією та законами України, указами Президента України і постановами Верховної Ради України, прийнятими відповідно до Конституції та законів України, актами Кабінету Міністрів України, міжнародними договорами України, які набрали чинності відповідно до Закону України «Про міжнародні договори України», а також іншими нормативно-правовими актами, зокрема нормативно-правовими актами МВС, та цим Положенням.
З питань організації та проведення правової роботи Департамент керується актами Міністерства юстиції України (далі ‒ Мін’юст).
3. Основним завданням Департаменту є організація правової роботи, спрямованої на правильне застосування, неухильне дотримання та запобігання невиконанню вимог законодавства, інших нормативних актів Національною поліцією України, її керівниками та працівниками під час виконання покладених на них завдань і функціональних (посадових) обов’язків, а також представлення інтересів Національної поліції України в судах.
4. Департамент підпорядковується безпосередньо керівнику Національної поліції України.
5. Департамент має печатку, штампи і бланки зі своїм повним найменуванням, необхідні для здійснення його діяльності.
1. Організація та участь у забезпеченні реалізації державної правової політики у сфері забезпечення охорони прав і свобод людини, інтересів суспільства і держави, протидії злочинності, підтримання публічної безпеки і порядку, правильного застосування законодавства України в органах (підрозділах) поліції.
2. Проведення юридичної експертизи проєктів нормативно-правових актів з питань діяльності поліції, розроблених структурними підрозділами апарату поліції, міжрегіональними територіальними органами Національної поліції України (далі – проєкти нормативно-правових актів поліції).
3. Представництво інтересів керівництва Національної поліції України та апарату поліції в судових та інших органах.
4. Організація претензійної та позовної роботи, здійснення контролю за її проведенням у Національній поліції України.
5. Забезпечення самопредставництва апарату поліції в судових справах.
6. Юридичне супроводження фінансово-господарської діяльності апарату поліції та організація правової роботи, пов’язаної з укладенням договорів (контрактів).
7. Літературне редагування проєктів документів, які подаються на підпис керівництву Національної поліції України.
1. Департамент відповідно до покладених на нього завдань:
1) організовує нормотворчу діяльність, розробляє та бере участь у розробленні проєктів нормативно-правових актів з питань діяльності поліції;
2) перевіряє відповідність законодавству і міжнародним договорам України проєктів наказів та інших актів, що подаються на підпис керівника Національної поліції України, погоджує (візує) їх за наявності віз керівників заінтересованих структурних підрозділів апарату поліції та міжрегіональних територіальних органів Національної поліції України;
3) проводить юридичну експертизу проєктів нормативно-правових актів поліції, за результатами якої готує висновки за формою, що затверджується Мінʼюстом, погоджує (візує) їх за наявності віз керівників заінтересованих структурних підрозділів апарату поліції та міжрегіональних територіальних органів Національної поліції України;
4) організовує та за дорученням керівництва Національної поліції України координує роботу структурних підрозділів апарату поліції та міжрегіональних територіальних органів Національної поліції України з перегляду нормативно-правових актів з питань діяльності поліції з метою приведення їх у відповідність до законодавства України. Інформує керівництво Національної поліції України про необхідність ужиття заходів для внесення змін до нормативно-правових актів та інших документів, визнання їх такими, що втратили чинність, або скасування;
5) уносить керівнику Національної поліції України пропозиції щодо подання проєктів нормативно-правових актів МВС з питань діяльності поліції (у тому числі спільних) на державну реєстрацію у визначеному порядку;
6) узагальнює разом із заінтересованими структурними підрозділами апарату поліції, міжрегіональними територіальними органами Національної поліції України практику застосування законодавства у сфері забезпечення охорони прав і свобод людини, інтересів суспільства і держави, протидії злочинності, підтримання публічної безпеки і порядку, готує пропозиції щодо його вдосконалення, подає їх на розгляд керівнику Національної поліції України для вирішення питання щодо підготовки проєктів нормативно-правових актів та інших документів, унесення їх у визначеному порядку до державного органу, уповноваженого приймати такі акти;
7) здійснює в межах компетенції заходи щодо адаптації законодавства України до законодавства Європейського Союзу;
8) за дорученням керівництва Національної поліції України розглядає проєкти нормативно-правових актів та інших документів, які надійшли для погодження, з питань, що належать до компетенції Національної поліції України, та готує пропозиції до них;
9) організовує роботу, пов’язану з укладенням господарських, цивільно-правових договорів (контрактів) та інших правочинів, бере участь у їх підготовці та здійсненні заходів, спрямованих на виконання договірних зобов’язань, забезпеченні захисту майнових прав і законних інтересів Національної поліції України, а також погоджує (візує) проєкти договорів (контрактів) у визначеному порядку;
10) здійснює юридичне супроводження державних закупівель товарів, робіт та послуг, замовником яких є апарат поліції;
11) за дорученням керівництва Національної поліції України проводить разом із заінтересованими структурними підрозділами апарату поліції аналіз результатів господарської діяльності апарату поліції, вивчає умови і причини виникнення непродуктивних витрат, порушення договірних зобов’язань, а також стан дебіторської та кредиторської заборгованості і готує відповідні пропозиції з цих питань;
12) представляє у визначеному законодавством порядку інтереси апарату поліції та керівництва Національної поліції України в судах, державних органах, підприємствах, установах, організаціях під час розгляду правових та інших питань, спорів;
13) за дорученням керівництва Національної поліції України бере участь у судових справах у порядку самопредставництва Національної поліції України;
14) забезпечує збереження, цільове використання матеріальних та нематеріальних активів, що передані в користування або на відповідальне зберігання працівникам Департаменту;
15) контролює та координує службову діяльність юридичних служб територіальних (у тому числі міжрегіональних) органів Національної поліції України, установ, що належать до сфери управління Національної поліції України (далі – органи поліції);
16) відповідно до законодавства України здійснює взаємодію з правоохоронними та контролюючими органами, зокрема з питань ревізій, перевірок та інших дій, що проводяться в органах (підрозділах) поліції зазначеними контролюючими органами. Аналізує матеріали, що надійшли від правоохоронних і контролюючих органів, результати позовної роботи, а також отримані за результатами перевірок, ревізій, інвентаризацій дані статистичної звітності, що характеризують стан дотримання законності органами (підрозділами) поліції, готує правові висновки за фактами виявлених правопорушень та бере участь в організації роботи з відшкодування збитків. Подає пропозиції керівнику Національної поліції України про притягнення до відповідальності працівників, з вини яких заподіяна шкода;
17) сприяє правильному застосуванню актів законодавства про працю, матеріальну або дисциплінарну відповідальність, житлового, пенсійного та інших галузей законодавства України, у разі невиконання або порушення їх вимог надає керівнику Національної поліції України пропозиції (висновки) щодо усунення таких порушень;
18) за дорученням керівництва Національної поліції України перевіряє стан організації правової роботи органів (підрозділів) поліції та подає керівництву Національної поліції України пропозиції щодо її поліпшення;
19) здійснює методичне керівництво правовою роботою в органах (підрозділах) поліції, уживає заходів, спрямованих на підвищення рівня правових знань їх працівників та впровадження новітніх форм і методів правової роботи;
20) організовує професійне навчання працівників Департаменту;
21) за дорученням керівництва Національної поліції України бере участь у розгляді звернень і запитів громадян та народних депутатів України з питань, що належать до компетенції Департаменту;
22) за дорученням керівництва Національної поліції України здійснює у визначеному порядку співпрацю з правоохоронними органами зарубіжних країн з питань, що належать до компетенції Департаменту;
23) здійснює у визначеному порядку літературне редагування проєктів нормативно-правових актів поліції та інших документів, які подаються на підпис керівництву Національної поліції України;
24) забезпечує у визначеному порядку взаємодію Національної поліції України з Міністерством внутрішніх справ України, Верховною Радою України, Кабінетом Міністрів України, їх секретаріатами та структурними підрозділами апарату поліції, міжрегіональними органами поліції з питань, що належать до компетенції Департаменту;
25) виконує інші функції, які випливають з покладених на Департамент завдань та визначені законодавством України.
2. Перший заступник, заступники керівника Департаменту, керівники структурних підрозділів та працівники Департаменту несуть персональну відповідальність за належне виконання покладених на них завдань і функцій згідно з розподілом обов’язків (посадових інструкцій) та наказами їх безпосередніх керівників.
3. Покладення на Департамент обов’язків, що не належать або виходять за межі його компетенції, не допускається.
1. Відповідно до покладених завдань Департамент має право:
1) запитувати й отримувати від органів (підрозділів) поліції документи, довідкові та інші матеріали (у письмовій або усній формі), необхідні для прийняття рішень з питань, які належать до компетенції Департаменту;
2) користуватися у визначеному порядку базами даних Національної поліції України та МВС;
3) проводити наради, науково-практичні конференції, семінари, прес-конференції, брифінги за напрямами діяльності Департаменту;
4) надавати керівництву Національної поліції України пропозиції щодо створення робочих груп, комісій та консультативно-дорадчих органів за участю представників органів (підрозділів) поліції, а також інших органів державної влади;
5) здійснювати стажування керівників і працівників юридичних служб органів поліції;
6) інформувати керівництво Національної поліції України про необхідність ужиття заходів для внесення змін до нормативно-правових та організаційно-розпорядчих актів з питань діяльності поліції, визнання їх такими, що втратили чинність, або скасування;
7) уносити керівництву Національної поліції України та розробникам проєктів нормативно-правових актів МВС з питань діяльності поліції (у тому числі спільних) пропозиції щодо подання їх на державну реєстрацію у визначеному порядку;
8) подавати у разі виявлення недотримання вимог законодавства України органами (підрозділами) поліції керівництву Національної поліції України письмові пропозиції щодо усунення виявлених порушень.
2. Департамент має інші права, визначені законодавством України.
1. Керівник Департаменту призначається на посаду у визначеному законодавством України порядку і підпорядковується керівнику Національної поліції України.
2. Керівник Департаменту в межах компетенції, на підставі і на виконання Конституції та законів України, інших актів законодавства України видає накази організаційно-розпорядчого характеру, дає доручення і приймає рішення, зокрема щодо участі в судових справах працівників юридичних служб органів поліції в порядку самопредставництва органів поліції, організовує і контролює їх виконання.
3. Керівник Департаменту має першого заступника і заступників, які призначаються на посади та звільняються з посад у визначеному законодавством України порядку.
4. Керівник Департаменту:
1) здійснює безпосереднє керівництво діяльністю Департаменту, організовує виконання завдань, покладених на Департамент, та несе персональну відповідальність за належне виконання завдань і функцій Департаменту;
2) розподіляє обов’язки між своїм першим заступником та заступниками, іншими працівниками Департаменту, здійснює контроль за їх виконанням;
3) за дорученням керівництва Національної поліції України бере участь у судових справах у порядку самопредставництва Національної поліції України;
4) затверджує графіки відпусток і чергувань у вихідні, святкові та неробочі дні працівників Департаменту;
5) контролює та координує діяльність юридичних служб органів поліції;
6) здійснює контроль за збереженням державної таємниці та іншої інформації з обмеженим доступом, а також за дотриманням працівниками Департаменту режиму секретності;
7) організовує і забезпечує у визначеному порядку відбір, розстановку, переміщення та професійне навчання особового складу Департаменту і дотримання ним службової дисципліни;
8) організовує у визначеному порядку атестування поліцейських та оцінювання результатів службової діяльності державних службовців Департаменту;
9) уносить керівництву Національної поліції України пропозиції щодо присвоєння спеціальних звань поліцейським та рангів державним службовцям Департаменту;
10) контролює стан діловодства в Департаменті, у визначеному порядку вживає заходів з питань матеріально-технічного, фінансового та іншого забезпечення діяльності Департаменту;
11) забезпечує в межах, визначених законодавством України, збереження, цільове використання матеріальних та нематеріальних активів, що передані в користування або на відповідальне зберігання працівникам Департаменту;
12) уносить керівництву Національної поліції України пропозиції щодо заохочення, зокрема державними нагородами, працівників Департаменту, а також щодо притягнення їх до дисциплінарної відповідальності;
13) уносить керівництву органів поліції пропозиції щодо проведення службових розслідувань стосовно працівників юридичних служб, які допустили порушення службової дисципліни;
14) уносить у визначеному порядку керівництву Національної поліції України пропозиції щодо відрядження працівників Департаменту, установлення працівникам Департаменту посадових окладів, надбавок та інших виплат, передбачених законодавством України;
15) вирішує відповідно до законодавства України й у межах компетенції питання, пов’язані з проходженням служби, здійсненням трудової діяльності та соціальним захистом працівників Департаменту;
16) контролює дотримання працівниками Департаменту внутрішнього розпорядку та режиму роботи апарату поліції, відповідно до законодавства України та з урахуванням службової необхідності надає їм інший день відпочинку за службу (роботу) понад установлений законодавством робочий час, а також у вихідні, святкові та неробочі дні;
17) у межах своїх повноважень підписує від імені Департаменту листи, звернення, повідомлення та інші документи, пов’язані з виконанням завдань і функцій Департаменту;
18) організовує та контролює в Департаменті роботу зі зверненнями громадян, депутатськими зверненнями й запитами народних депутатів України, запитами на інформацію;
19) здійснює заслуховування керівників юридичних служб органів поліції з питань, віднесених до компетенції Департаменту;
20) погоджує кандидатуру претендента на посаду керівника юридичної служби органу поліції, а в разі покладення виконання завдань і функцій юридичної служби на окрему посадову особу ‒ кандидатуру цієї особи;
21) сприяє забезпеченню реалізації єдиної державної політики, спрямованої на досягнення рівних прав та можливостей жінок і чоловіків у межах своїх повноважень;
22) дотримується в межах компетенції принципу забезпечення рівних прав та можливостей жінок і чоловіків у своїй діяльності;
23) забезпечує в межах компетенції виконання нормативно-правових актів з питань дотримання рівних прав та можливостей жінок і чоловіків, запобігання та протидії дискримінації за ознакою статі та сексуальним домаганням;
24) забезпечує в межах компетенції впровадження пріоритетних реформ держави у сфері забезпечення охорони прав і свобод людини, інтересів суспільства й держави, протидії злочинності, підтримання публічної безпеки та порядку;
25) дотримується антикорупційного законодавства України та правил етичної поведінки поліцейських;
26) об’єктивно оцінює виконання службових обов’язків підлеглими, а в разі порушення норм законодавства України або недотримання вимог посадової інструкції – ініціює притягнення їх до відповідальності згідно із законодавством України;
27) має інші повноваження, що випливають з покладених на Департамент завдань та визначені законодавством України.
5. У разі відсутності керівника Департаменту його обов’язки виконує перший заступник керівника Департаменту або один із заступників керівника Департаменту або особа, визначена керівником Національної поліції України або особою, яка виконує обов’язки керівника Національної поліції України.